Copiii incep sa observe diferentele de gen mai devreme decat ne-am astepta. Un studiu facut de Universitatea din Wyoming, condus de Dr. Gary Levy a demonstrat ca atunci cand au aratat copiilor de 10 luni imagini cu diferite obiecte asociate cu barbati sau femei, acestia au recunoscut cand obiectele nu erau in concordanta cu genul. De exemplu un barbat purtand o rochie.
La 3-4 ani, cand copiii au constiinta sinelui dezvoltata, inteleg si constientizeaza cu adevarat ce inseamna sa fii baiat sau fata si incep sa adopte obiceiuri care sunt in concordanta cu stereotipurile de gen. Fetele se vor juca cu papusi, vor dori sa se machieze sau vor folosi intens bucataria de jucarie. Baietii se vor juca cu masini si se vor implica in activitati general vazute ca masculine: construit turnuri pentru a le distruge.
Pentru ca aceste stereotipuri de gen nu sunt clar inradacinate, foarte des vom observa copiii jucandu-se cu jucariile celuilalt gen. Fetele vor distruge si ele turnuri abia construite, baietii vor fi si ei interesati de papusi. De cele mai multe ori aceste jocuri vor fi anulate de catre un adult: “Papusile sunt pentru fetite”, “Nu darama asta, tu esti fetita si te joci frumos”. Adultii intervin in aceste situatii pentru ca se tem ca atunci cand un copil transcende catre celalalt gen, va fi expus ridicolului in societate (in cazul lui, la gradinita sau in parc) si va avea repercusiuni asupra formarii sale.
Atunci cand indrumam copiii spre anumite jocuri, de fapt ii limitam si le restrangem orizontul. In plus se accentueaza diferentele de gen, iar acestea le vor influenta alegerile viitoare. Baietii vor alege domenii din stiinte exacte, si fetele se vor indrepta care stiinte umaniste, cu presupunerea ca au abilitati superioare in acele domenii.
Dar asta nu este adevarat, pana la varsta de 10 ani fetele performeaza mai bine in matematica, cat despre abilitatile verbale, tot la aceasta varsta, nu au fost gasite diferente importante intre sexe. Ceea ce se intampla mai tarziu este doar rezultatul unui proces social care modeleaza alegerea carierelor viitoare.
Facultatea de Sociologie din cadrul Universitatii Bucuresti a analizat manualele scolare pentru a arata cum acestea intarasc stereotipurile de gen. Baietii in manualele de ciclul primar au un numar mare de activitati si meserii: sunt tamplari, astronauti, cercetatori. Sunt activi si energici. Fetele sau femeile sunt ilustrate mai mult in jurul casei, au profesii limitate: fie fac curat acasa, fie sunt doctorite si apostrofeaza baietii atunci cand acestia nu sunt “cuminti”.
*In caieteul de pregatire in Comunicare in limba romana de la Aramis singura ocupatie feminina ilustrata este cea de femeie de serviciu. Meseriile sunt exprimate in restul cazurilor prin substantive neutre-masculine si sunt ilustrate cu personaje masculine.
Prof. Dr. Laura Grunberg, una din coordonatoarele acestui studiu explica ca aceste stereotipuri incurajeaza o gandire conservatoare privind rolurile pe care barbatii si femeile le au in societate.
“Copilul vede poza și acceptă, intră în stereotipul respectiv. Aici este vorba de efectul cumulativ al acestor reprezentări anacronice, stereotip, despre gen, combinate cu discursul media, cu modelele de gen promovate de familie, de biserică etc. — toate acestea sunt ingrediente care încurajează mai curând o gândire conservatoare legată de rolul femeilor și bărbaților în societate.”, a declarat intr-un interviu prof. Dr. Laura Grunberg.
*mai sus este o imagine reprezentativa pentru manualele scolare. In timp ce personajele masculine au meserii variate, singurul personaj feminin din insiruire are un „câine mic”. Au fost analizate 10 abecedarecare si au fost gasite 312 personaje. Din cele ilustrate practicând o meserie 34% femei și 66% bărbați. Femeile au in manuale un numar de41 de meserii distincte, în timp ce bărbații au 89.
Ce putem face noi pentru a nu intari stereotipurile de gen si a incuraja copiii sa isi formeze o personalitate puternica si sa isi descopere adevaratele aptitudini:
- Incurajati copiii catre domenii care nu sunt vazute ca specifice genului lor.
Fetele pot sa viseze ca vor fi astronauti si este in regula ca baietii sa se joace cu papusile. Aceste lucruri nu le vor deforma personalitatea, ci le vor dezvolta abilitatile de a intelege lumea inconjuratoare.
- Feriti-va sa faceti grupati comportamente intr-un gen sau altul
Baietii pot sa planga si fetele pot sa se joace cu masini.
- Nu supra-protejati fetele
Exista o tendinta la multi parinti sa isi protejeze fetitele mai mult decat baietii. Lasati fetitele sa alerge, sa se suie in copaci, sa se murdareasca si sa demonteze jucariile pentru a vedea cum sunt facute.
- Incurajati baietii sa isi arate sentimentele
Nu este cu nimic rusinos pentru baieti nici sa planga, nici sa aiba grija de cei din jur. Incurajati-i sa isi dezvolte propria personalitate, nu una bazata pe ce asteptam de la ei.
In loc sa fortam copiii sa se poarte asa cum traditional este potrivit pentru genul sau, haideti sa ii ajutam sa isi implineasca potentialul lor unic. Copiii trebuie sa aiba un orizont cat mai larg, nerestrictionat de preconceptii, iar parintii trebuie sa fie ghizi pe acest drum.